The publication activities of our academic staff reflect the research output of Sigmund Freud University. All publications of the Faculty of Psychotherapy Science (with SFU affiliation, from 2010) are available (chronologically sorted) in the SFU Publication Database.

2021 Publications

Assoun, P. (2021). Du père à l’idole: destins inconscients du modèle. L’Eclaireur, 11, 43-47.

Busch, M., Klein, C., Uhl, A., Haltmayer, H., Cabanis, M., Westenberg, J. N., Vogel, M., & Krausz, R. M. (2021). Retention in the Austrian opioid agonist treatment system: a national prospective cohort study. Harm Reduction Journal, 18, Article number 25. doi: 10.1186/s12954-021-00473-9

Černetič, M., & Černetič, M. (2021). Sem čuječ ali čuječen? O terminologiji koncepta čuječnost. Kairos, 15(1-2), 357–359. https://potnaprej.si/gradiva/sem_cujec_ali_cujecen.pdf

Di Blasi, M., Gullo, S., Mancinelli, E., Freda, M. F., Esposito, G., Gelo, O. C. G., Lagetto, G., Giordano, C., Mazzeschi, C., Pazzagli, C., Salcuni, S., & Lo Coco, G. (2021). Psychological distress associated with the COVID-19 lockdown: A two-wave network analysis. Journal of Affective Disorders, 284, 18–26. doi: https://doi.org/10.1016/j.jad.2021.02.016

Franzen, G. (2021). Kunsttherapie und seelische Gesundheit. In M. Blohm, & K. Watermann (Hrsg.), Kunsttherapeutische Stichworte (S. 191-196). Hannover: fabrico.

Franzen, G. (2021). Psychische Energien bildender Kunst- Frida Kahlo. DGKT-Journal, 2021(1), 10-17. https://dgkt.de/wp-content/uploads/DGKT-2021-low.pdf

Franzen, G. (2021). Symbolisches Verstehen-Supervision in kunsttherapeutischen Tätigkeitsfeldern. In K. Brunner, & M. Sell (Hrsg.), Transaktionsanalytische Supervision in Theorie und Praxis (S. 62-77). Paderborn: Junfermann. https://www.junfermann.de/titel/transaktionsanalytische-supervision-in-theorie-und-praxis/1338

Franzen, G. (2021). Zeitreisende: Sigmund Freud ,C.G. Jung & Axel Munthe. Musik-,Tanz-& Kunsttherapie, 30(2), 182-189. https://www.pabst-publishers.com/zeitschriften/zeitschriftenliste/musik-tanz-und-kunsttherapie/mtk-erschienen.html

Greiner, K. (2021). Akademische Psychotherapie. Wissenschaftslehre für Psychotherapiestudierende. Ein Comictraktat. Wien: Sigmund Freud University Press.

Greiner, K. (2021). Experimentelle Psychotherapiewissenschaft. Skizze eines jungen Forschungsprogramms. In H. Yousefi, & H. Seubert (Hrsg.), Restriktionen in der Wissenschaft und das Wagnis des Neuen. Herausforderungen und Perspektiven (S. 95-107). Nordhausen: Traugott Bautz.

Greiner, K. (2021). PSYCHOWISSENSCHAFT ist TEXTWISSENSCHAFT. Cartooment Nr. 3. SFU Forschungsbulletin, 9(1), 65-67. doi: https://doi.org/10.15135/2021.9.1.65-67

Grundnig, J. (2021). Prospektives Denken: Zeit- und Zukunftsorientierung. In R. Popp, & J. Grundnig (Hrsg.), Zukunftsdenken. Die Kunst der Vorausschau (S. 121-154). Wien: LIT-Verlag.

Grundnig, J. (2021). Psychologie des Zukunftsdenkens: Mentales Zeitreisen und Antizipation. In R. Popp, & J. Grundnig (Hrsg.), Zukunftsdenken. Die Kunst der Vorausschau (S. 155-198). Wien: LIT-Verlag.

Mihalits, D. S.Schiller, B., Barrech, A., Riedel, N., Li, J., Angerer, P., Gündel, H., & Mörtl, K. (2021). The Flipside of Work Engagement: A Qualitative Evaluation of a Stress Management Intervention in the Workplace. Human Arenas, (Epub), -. doi: https://doi.org/10.1007/s42087-021-00209-y

Popp, R. (2021). Grundformen des Zukunftsdenkens: 33 ausgewählte Stichworte. In R. Popp, & J. Grundnig (Hrsg.), Zukunftsdenken. Die Kunst der Vorausschau (S. 39-120). Wien: LIT-Verlag.

Popp, R. (2021). Zukunftsdenken – ein menschheitsgeschichtliches Langzeitprojekt mit offenem Ausgang. In R. Popp, & J. Grundnig (Hrsg.), Zukunftsdenken. Die Kunst der Vorausschau (S. 21-38). Wien: LIT-Verlag.

Popp, R., & Grundnig, J. (Hrsg.). (2021). Zukunftsdenken. Die Kunst der Vorausschau. Wien: LIT-Verlag.

Raile, P. (2021). Eco-Anxiety. Angstbewältigung und Aktivismus im Social-Media-Alltag. Kuckuck – Notizen zur Alltagskultur, 35(2), 84-87.

Raile, P., & Rieken, B. (2021). Eco-Anxiety – die Angst vor dem Klimawandel. Psychotherapiewissenschaftliche und ethnologische Zugänge. Psychotherapiewissenschaft in Forschung, Profession und Kultur, Bd. 32 (Hrsg.: Bernd Rieken). Münster, New York: Waxmann.

Raile, P., Diem, A. M., Duda, P., Gren, M., & Riegler, E. (2021). Die Covid-Krise in Selbstreflexionen. Selbsterfahrungsberichte psychotherapiewissenschaftlich interpretiert. Psychotherapie-Wissenschaft, 11(1), 37-47. doi: https://doi.org/10.30820/1664-9583-2021-1-37

Reisinger, M.Knasmüller, F.Aden, J., & Sindelar, B. (2021). Herausforderungen in der psychosozialen Versorgung am Beispiel der psychotherapeutischen Universitätsambulanz der Sigmund Freud PrivatUniversität – Eine Klientelanalyse. Psychotherapie Forum, 2021, 1-8. doi: https://doi.org/10.1007/s00729-021-00176-3

Sindelar, B. (2021). Der Verlust der Verbundenheit: Psychische Belastung von Kindern und Jugendlichen durch Covid-19. Wege aus der Sucht, 30(118), 8-9.

Sindelar, B. (2021). Kinder und Jugendliche in Zeiten der Pandemie. TUP Theorie und Praxis der Sozialen Arbeit, 72(2), 117-124. doi: 10.3262/TUP2102117

Sindelar, B. (2021). Kinder- und Jugendlichenpsychotherapie Online in Zeiten der Corona-Krise (2., vollständig überarbeitete und erweiterte Auflage). In R. Bering, & C. Eichenberg (Hrsg.), Die Psyche in Zeiten der Corona-Krise Herausforderungen und Lösungsansätze für Psychotherapeuten und soziale Helfer (S. 195-207). Stuttgart: Klett-Cotta.

Sindelar, B. (2021). Psychotherapeutische Herausforderungen für die Kinder- und Jugendlichenpsychotherapie im Zuge der Corona-Pandemie. Internationale Zeitschrift für PsychoPraxis. Jahrbuch Psychotherapie, 1(1), 19-29.

Uhl, A., Strizek, J., Stothard, B., Klein, A., & Sultan, A. (2021). Guest Editorial on Alcohol Policy. Drugs and Alcohol Today, 21(1), 1-5. doi: 10.1108/DAT-03-2021-077

Warmuth, J., Stadlober, S., Wimmer, E., & Kittel, B. (2021). Ambitions and Traditions: Intergenerational Transmission of Work Attitudes in Austria. In J. Tosun, D. Pauknerova, & B. Kittel (Hrsg.), Intergenerational Transmission and Economic Self-Sufficiency (S. 77-105). Cham: Springer. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-17498-9_4

Wimmer, E., & Schiller, B. (2021). Qualitative Psychotherapieforschung in der Lehre – Herausforderung und Bereicherung für die psychotherapeutische Ausbildung und Praxis. Zeitschrift für Beratungswissenschaften und Managementwissenschaften, 6, 40-47.